Erotyczne arcydzieło?

Czwartek 12 kwietnia 2012

Kolejna odsłona zdolności reżyserskich Małgorzaty Szumowskiej. „Sponsoring”, jej najnowsze dziecko, cieszy się dość dużym powodzeniem. Skąd ten fenomen? Czy zwykły zjadacz chleba odnajdzie w nim coś dla siebie?

Wydawać by się mogło, że film ten będzie pewnego rodzaju odpowiedzią na wcześniejsze dzieło pt. „Galerianki”. W tamtym chodziło o gimnazjalistki uprawiające seks dla pieniędzy. Szukały one swoich sponsorów w galeriach. Tutaj natomiast ukazany jest proceder tzw. „uniwersytutek”, czyli dziewczyn nieco starszych, studiujących na wyższych uczelniach. Głównymi bohaterkami są trzy kobiety: dziennikarka magazynu Elle – Anna (Juliette Binoche), Lola (Anais Demoustier) oraz Alicja (Joanna Kulig). Anna pisze materiał o prostytuujących się paryskich studentkach. W tym celu spotyka się raz z jedna, raz z drugą dziewczyną. Stopniowo czysto zawodowe podejście zastępuje zrozumienie, empatia, a nawet akceptacja.

Jeśli zdecydowani jesteśmy na film pozornie łatwy i przyjemny, możemy się zawieść. Dzieło to zwraca uwagę na problem dzisiejszego świata, który niestety spotykany jest coraz częściej. Świadczenie takich usług spotyka się z coraz większym zainteresowaniem i dotyka różne grupy społeczne.

Genialna muzyka, obsada i pewnego rodzaju lekkość są niewątpliwymi atutami filmu. Jedyne co mnie osobiście przeszkadzało, to ilość scen stricte erotycznych. Z drugiej jednak strony twórcy chcieli podkreślić i uwypuklić w tym wszystkim rolę mężczyzn, którzy w tym przypadku przedstawieni zostali jako osoby szukające zrozumienia, często samotne w swoich związkach.

 

Anna Wojtkowiak

 

alt 

wykonanie: gardziejewski.pl

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką dotyczącą cookies. Zamknij